- ΟΜΑΔΑ Α΄:
ΓΕΝΙΚΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ ΤΕΧΝΗ
- Τι εννοούμε όταν λέμε εκκλησιαστική τέχνη; Ποια είναι τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της;
- Για ποιο λόγο δημιουργήθηκε η εκκλησιαστική τέχνη; Ποιες ανάγκες εξυπηρετεί;
- Ποια είναι τα είδη της εκκλησιαστικής τέχνης;
- Κατά τη διάρκεια ποιών ιστορικών περιόδων αναπτύχθηκε ιδιαίτερα η εκκλησιαστική τέχνη και γιατί;
- Να μελετήσετε τα κείμενα που σας έχουν δοθεί για την εκκλησιαστική τέχνη και να βγάλετε τα συμπεράσματά σας.
- Να συγκεντρώσετε εικαστικό και άλλο υλικό εκκλησιαστικής τέχνης και να εκτιμήσετε τη σημασία της διάσωσης της θρησκευτικής κληρονομιάς και τη συμβολή της εκκλησιαστικής τέχνης στην ευρωπαϊκή και παγκόσμια πολιτιστική κληρονομιά.
- Να επισημάνετε συμβολισμούς και βαθύτερα νοήματα της εκκλησιαστικής τέχνης που φανερώνουν τον τελικό προορισμό του ανθρώπου.
ΟΜΑΔΑ Β΄:
ΝΑΟΔΟΜΙΑ (ΝΑΟΣ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΣΟΦΙΑΣ ΚΩΝ/ΠΟΛΗΣ)- Τι είναι ναός και ποια είναι τα μέρη του;
- Τι γνωρίζετε για την εικονογράφηση ενός ναού (θέματα, συμβολισμοί κ.α.);
- Να αναφέρετε τους ρυθμούς των ναών ανάλογα με την αρχιτεκτονική τους.
- Να συγκεντρώσετε φωτογραφίες ναών διαφόρων τύπων.
- Να συγκεντρώσετε φωτογραφίες τοπικών ναών και μοναστηριών.
- Να καταθέσετε εμπειρίες από ναούς που επισκεφθήκατε και σας εντυπωσίασαν.
- Να εξετάσετε τη δομή, τα χαρακτηριστικά και τους συμβολισμούς του ναού της Αγίας Σοφίας Κων/πολης.
- Να εκθέσετε τις απόψεις σας για την σημερινή προσπάθεια συντήρησης και αποκατάστασης του ναού της Αγίας Σοφίας Κων/πολης μετά μάλιστα την αλλαγή της φυσιογνωμίας του, τις φθορές και τη διαφορετική χρήση του.
- Να μελετήσετε ναούς άλλων θρησκειών και ομολογιών σε σχέση με τους ορθόδοξους ναούς και να αποδώσετε τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους, ομοιότητες και διαφορές με τους ορθόδοξους ναούς.
ΟΜΑΔΑ Γ΄:
ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΙΑ – ΑΓΙΟΓΡΑΦΙΑ
- Να αναφέρετε τα είδη της βυζαντινής ζωγραφικής.
- Τι δηλώνουν η ποικιλία και η ζωντάνια των χρωματικών συνδυασμών των τοιχογραφιών, των ψηφιδωτών και των φορητών εικόνων; Ποιες βασικές σχολές συναντούμε στην ορθόδοξη χριστιανική αγιογραφία;
- Να αναφέρετε τα αίτια και τα αποτελέσματα της Εικονομαχίας και στις δυο φάσεις της.
- Να παρατηρήσετε και να σχολιάσετε διάφορες βυζαντινές εικόνες. Τι πιστεύετε ότι εκφράζεται μέσα από αυτές;
- Επίσκεψη σε αγιογράφο και καταγραφή των βασικών σταδίων, υλικών και άλλων προϋποθέσεων που χρειάζονται για την ολοκλήρωση μιας ορθόδοξης-βυζαντινής εικόνας.
- Να συγκρίνετε εικόνες της Ορθόδοξης-Ανατολικής και της Ρωμαιοκαθολικής-Δυτικής Εκκλησίας και να βγάλετε τα ανάλογα συμπεράσματα (μηνύματα και συμβολισμοί).
- Να αναλύσετε την εικόνα της Γέννησης του Χριστού ή της Ανάστασής του (Η εις Άδου Κάθοδος - από αυτές που θα σας δοθούν) .
- Σήμερα παρατηρείται μια στροφή προς τη βυζαντινή εικόνα ακόμη και από κοσμικούς κύκλους. Γιατί κατά τη γνώμη σας συμβαίνει αυτό;
- Τι ρόλο παίζει η εικόνα γενικά σήμερα (στα ΜΜΕ, στα περιοδικά κ.α.) και ποια η δυναμική της;
ΟΜΑΔΑ Δ΄:
ΥΜΝΟΛΟΓΙΑ – ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ- Να αναφέρετε συνοπτικά τους λόγους γέννησης της βυζαντινής μουσικής την ιστορική πορεία – εξέλιξη της, τις βασικές επιρροές της και κάποιους βασικούς υμνογράφους και μελωδούς.
- Ακρόαση και σχολιασμός χαρακτηριστικών εκκλησιαστικών ύμνων.
- Να περιγράψετε τη σημασία της εκκλησιαστικής μουσικής στο μοναδικό γεγονός της λατρείας του Θεού.
- -Να ακούσετε ένα βυζαντινό ύμνο κι αμέσως μετά ένα ύμνο της Δυτικής Εκκλησίας .Να καταγράψετε τις σκέψεις μέσα από τη σύγκριση αυτή.
- Αφού ακούσετε ένα εκκλησιαστικό ύμνο κι αμέσως μετά ένα κοσμικό τραγούδι, να κάνετε σύγκριση και να βγάλετε τα σχετικά συμπεράσματα.
- Με αφορμή το γεγονός της απόκρουσης των Αβάρων (το 620 μ.Χ.) και τη δημιουργία του Ακάθιστου Ύμνου να γίνει σύνδεση και με το σήμερα: Γιατί ο λαός αγαπάει τόσο πολύ τον ύμνο αυτό και είναι κατάμεστοι οι ναοί την περίοδο που ψάλλεται; Ακόμη να εξετάσετε την ιστορική σημασία της συνοχής ενός λαού με ιστό της το χώρο της λατρείας.
- Με τη βοήθεια της μουσικού σας, να γίνει εκμάθηση του «Υπερμάχω Στρατηγώ τα νικητήρια…».Να δοθεί η δομή του κοντακίου και σε συνεργασία με τη φιλόλογό σας να μελετηθούν οι παρομοιώσεις, μεταφορές, σχήματα κλπ. καθώς και λέξεις ή φράσεις που χρησιμοποιούμε τον καθημερινό λόγο. Να αναζητηθούν και να καταγραφούν μέσα από τον ύμνο αυτό τα επίθετα που αποδίδονται στην Παναγία.
- Ποια η αξία της βυζαντινής μουσικής για την παγκόσμια πολιτισμική κληρονομιά;
- Να ακούσετε μικρασιατικά και δημοτικά τραγούδια και να μας πείτε ποια είναι τα στοιχεία εκείνα που φανερώνουν ότι η μουσική της Εκκλησίας είναι συνέχεια της αρχαίας ελληνικής μουσικής οργανικά συνδεδεμένης με την παράδοση του δημοτικού τραγουδιού; Γιατί η βυζαντινή μουσική συνδέεται με το δημοτικό τραγούδι και τη λαϊκή μουσική (κυρίως τα μικρασιατικά τραγούδια) και τον ανθρώπινο πόνο;
- Να ακούσετε γνωστούς εκκλησιαστικούς ύμνους και να αξιολογήσετε τη συμβολή της ελληνικής γλώσσας στη γένεση και διαμόρφωση της βυζαντινής εκκλησιαστικής μουσικής και υμνογραφίας.
- Να ακούσετε τραγούδια, όπως των Π. Θαλασσινού, Η. Κατσούλη «Μουντζουρωμένο το γυαλί» και Β. Δημητρίου «Το πεπρωμένο» και να δείτε τη σχέση της σύγχρονης ελληνικής μουσικής με τη βυζαντινή μουσική.
- Τι εννοούμε όταν λέμε εκκλησιαστική τέχνη; Ποια είναι τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της;
ΚΑΛΩΣΗΡΘΑΤΕ ΣΤΟ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ ΜΟΥ!
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΑΝΑ ΟΜΑΔΕΣ
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)