ΚΑΛΩΣΗΡΘΑΤΕ ΣΤΟ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ ΜΟΥ!

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΑΝΑ ΟΜΑΔΕΣ


    • ΟΜΑΔΑ Α΄:

      ΓΕΝΙΚΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ ΤΕΧΝΗ

      1. Τι εννοούμε όταν λέμε εκκλησιαστική τέχνη; Ποια είναι τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της;
      2. Για ποιο λόγο δημιουργήθηκε η εκκλησιαστική τέχνη; Ποιες ανάγκες εξυπηρετεί;
      3. Ποια είναι τα είδη της εκκλησιαστικής τέχνης;
      4. Κατά τη διάρκεια ποιών ιστορικών περιόδων αναπτύχθηκε ιδιαίτερα η εκκλησιαστική τέχνη και γιατί;
      5. Να μελετήσετε τα κείμενα που σας έχουν δοθεί για την εκκλησιαστική τέχνη και να βγάλετε τα συμπεράσματά σας.
      6. Να συγκεντρώσετε εικαστικό και άλλο υλικό εκκλησιαστικής τέχνης και να εκτιμήσετε τη σημασία της διάσωσης της θρησκευτικής κληρονομιάς και τη συμβολή της εκκλησιαστικής τέχνης στην ευρωπαϊκή και παγκόσμια πολιτιστική κληρονομιά.
      7. Να επισημάνετε συμβολισμούς και βαθύτερα νοήματα της εκκλησιαστικής τέχνης που φανερώνουν τον τελικό προορισμό του ανθρώπου.




      ΟΜΑΔΑ Β΄:

      ΝΑΟΔΟΜΙΑ (ΝΑΟΣ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ  ΣΟΦΙΑΣ ΚΩΝ/ΠΟΛΗΣ)
      1. Τι είναι ναός και ποια είναι τα μέρη του;
      2. Τι γνωρίζετε για την εικονογράφηση ενός ναού (θέματα, συμβολισμοί κ.α.);
      3. Να αναφέρετε τους ρυθμούς των ναών ανάλογα με την αρχιτεκτονική τους.
      4. Να συγκεντρώσετε φωτογραφίες ναών διαφόρων τύπων.
      5. Να συγκεντρώσετε φωτογραφίες τοπικών ναών και μοναστηριών.
      6. Να καταθέσετε εμπειρίες από ναούς που επισκεφθήκατε και σας εντυπωσίασαν.
      7. Να εξετάσετε τη δομή, τα χαρακτηριστικά και τους συμβολισμούς του ναού της Αγίας Σοφίας Κων/πολης.
      8. Να εκθέσετε τις απόψεις σας για την σημερινή προσπάθεια συντήρησης και αποκατάστασης του ναού της Αγίας Σοφίας Κων/πολης μετά μάλιστα την αλλαγή της φυσιογνωμίας του, τις φθορές και τη διαφορετική  χρήση του.
      9. Να μελετήσετε ναούς άλλων θρησκειών και ομολογιών σε σχέση με τους ορθόδοξους ναούς και να αποδώσετε τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους, ομοιότητες και διαφορές με τους ορθόδοξους ναούς.

      ΟΜΑΔΑ Γ΄:

      ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΙΑ – ΑΓΙΟΓΡΑΦΙΑ

      1. Να αναφέρετε τα είδη της βυζαντινής ζωγραφικής.
      2. Τι δηλώνουν η ποικιλία και η ζωντάνια των χρωματικών συνδυασμών των τοιχογραφιών, των ψηφιδωτών και των φορητών εικόνων; Ποιες βασικές σχολές συναντούμε στην ορθόδοξη χριστιανική αγιογραφία;
      3. Να αναφέρετε τα αίτια και τα αποτελέσματα της Εικονομαχίας και στις δυο φάσεις της.
      4. Να παρατηρήσετε και να σχολιάσετε διάφορες βυζαντινές εικόνες. Τι πιστεύετε ότι εκφράζεται μέσα από αυτές;
      5. Επίσκεψη σε αγιογράφο και καταγραφή των βασικών σταδίων, υλικών και άλλων προϋποθέσεων που χρειάζονται για την ολοκλήρωση μιας ορθόδοξης-βυζαντινής εικόνας.
      6. Να συγκρίνετε εικόνες της Ορθόδοξης-Ανατολικής και της Ρωμαιοκαθολικής-Δυτικής Εκκλησίας και να βγάλετε τα ανάλογα συμπεράσματα (μηνύματα και συμβολισμοί).
      7. Να αναλύσετε την εικόνα της Γέννησης του Χριστού ή της Ανάστασής του (Η εις Άδου Κάθοδος - από αυτές που θα σας δοθούν) .
      8. Σήμερα παρατηρείται μια στροφή προς τη βυζαντινή εικόνα ακόμη και από κοσμικούς κύκλους. Γιατί κατά τη γνώμη σας συμβαίνει αυτό;
      9. Τι ρόλο παίζει η εικόνα γενικά σήμερα (στα ΜΜΕ, στα περιοδικά κ.α.) και ποια η δυναμική της;

      ΟΜΑΔΑ Δ΄:

      ΥΜΝΟΛΟΓΙΑ – ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ
      1. Να αναφέρετε συνοπτικά τους λόγους γέννησης της βυζαντινής μουσικής την ιστορική πορεία – εξέλιξη της, τις βασικές επιρροές της και κάποιους βασικούς υμνογράφους και μελωδούς.
      2. Ακρόαση  και σχολιασμός χαρακτηριστικών εκκλησιαστικών ύμνων.
      3. Να περιγράψετε τη σημασία της εκκλησιαστικής μουσικής στο μοναδικό γεγονός της λατρείας του Θεού.
      4. -Να ακούσετε ένα βυζαντινό ύμνο κι αμέσως μετά ένα ύμνο της Δυτικής Εκκλησίας .Να καταγράψετε τις σκέψεις μέσα από τη σύγκριση αυτή.
      5. Αφού ακούσετε ένα εκκλησιαστικό ύμνο κι αμέσως μετά ένα κοσμικό τραγούδι, να κάνετε σύγκριση και να βγάλετε τα σχετικά συμπεράσματα.
      6. Με αφορμή το γεγονός της απόκρουσης των Αβάρων (το 620 μ.Χ.) και τη δημιουργία του Ακάθιστου Ύμνου να γίνει σύνδεση και με το σήμερα: Γιατί ο λαός αγαπάει τόσο πολύ τον ύμνο αυτό και είναι κατάμεστοι οι ναοί την περίοδο που ψάλλεται; Ακόμη να εξετάσετε την ιστορική σημασία της συνοχής ενός λαού με ιστό της το χώρο της λατρείας.
      7. Με τη βοήθεια της μουσικού σας, να γίνει εκμάθηση του «Υπερμάχω Στρατηγώ τα νικητήρια…».Να δοθεί η δομή του κοντακίου και σε συνεργασία με τη φιλόλογό σας να μελετηθούν οι παρομοιώσεις, μεταφορές, σχήματα κλπ. καθώς και λέξεις ή φράσεις που χρησιμοποιούμε τον καθημερινό λόγο. Να αναζητηθούν και να καταγραφούν μέσα από τον ύμνο αυτό τα επίθετα που αποδίδονται στην Παναγία.
      8. Ποια η αξία της βυζαντινής μουσικής για την παγκόσμια πολιτισμική κληρονομιά;
      9. Να ακούσετε μικρασιατικά και δημοτικά  τραγούδια και να μας πείτε ποια είναι τα στοιχεία εκείνα που φανερώνουν ότι η μουσική της Εκκλησίας είναι συνέχεια της αρχαίας ελληνικής μουσικής οργανικά συνδεδεμένης με την παράδοση του δημοτικού τραγουδιού; Γιατί η βυζαντινή μουσική συνδέεται με το δημοτικό τραγούδι και τη λαϊκή μουσική (κυρίως τα μικρασιατικά τραγούδια) και τον ανθρώπινο πόνο;
      10. Να ακούσετε γνωστούς εκκλησιαστικούς ύμνους και να αξιολογήσετε τη συμβολή της ελληνικής γλώσσας στη γένεση και διαμόρφωση της βυζαντινής εκκλησιαστικής μουσικής και υμνογραφίας.
      11. Να ακούσετε τραγούδια, όπως των Π. Θαλασσινού, Η. Κατσούλη «Μουντζουρωμένο το γυαλί» και Β. Δημητρίου «Το πεπρωμένο» και να δείτε τη σχέση της σύγχρονης ελληνικής μουσικής με τη βυζαντινή μουσική.